NORDEA FINANS//VIDEO & TEXTER TILL CONTENT MARKETING
I samband med en ansiktslyftning av kredikortet Everydays hemsida, ville Nordea Finans också dra igång en satsning på content marketing. Lead Content som hade uppdraget att ta fram hemsida och en innehållstrategi, kontaktade oss. Vi fick i uppdrag att fylla satsningen med innehåll. Jag och min frilanskollega Hans Hedenmalm på företaget Attentum, tog fram konceptet Vardagscoachen. En serie med tips om hur din vardag kan bli enklare och roligare. Tipsen gör vi i både text och video. Klicka på någon av bilderna så kommer du direkt till hemsidan.
ALLABOLAG//INNEHÅLLSPLANERING & TEXTER TILL CONTENT MARKETING
Allbolag.se är en av Sveriges tio mest besökta webbplatser med 1, 9 miljoner besökare varje månad. Hit går man som bekant för att kontrollera företags finanser, adresser och mycket annat. För två år sedan startade Alla Bolag Affärskoll. Det är en contentsatsning där de erbjuder sina besökare att gratis ta del av artiklar om allt från ekonomi och finans till hållbarhet. Texterna vänder sig till beslutsfattare på små och mellanstora företag och publiceras på webben samt distribueras i nyhetsbrev och i social media.
Jag ansvarar för att komma på idéerna och sedan skriva artiklarna. Det har blivit ett sextiotal artiklar än så länge. Några av dem ser du prov på här ovan. Klicka på respektive bild så kan du läsa texten i sin helhet!
UC AB//VIDEO FÖR SOCIAL MEDIA
En sommarkampanj för UC ID-skydd i sociala medier 2019 med konsumenter som målgrupp. Filmerna är producerade ihop med min kollega Hans Hedenmalm i vårt bolag med fokus på video, www.storycontent.se.
JOHNÉR BILDBYRÅ//ANNONSER
Koncept, annonskampanj + banners för Johnér Bildbyrå. Uppdraget bestod i att lyfta fram att Johnér är en modern bildbyrå där kunderna hittar bilder som speglar Sverige som det är idag. En klar konkurrensfördel i bildbyråvärlden som annars dränks i amerikanska och tyska bildbyråbilder. Koncept byggde vi senare ut till en hel kampanj – du ser fler enheter längre ner på sidan.
Ad: Tobias Häggbom, Bror Bror
Cd: Rikkard Häggbom, Bror Bror
Bildval: Lovisa Rönnqvist, Johnér
TNG//ArTIKLAR TILL CONTENT MARKETING
TNG är ett spännande företag som arbetar med fördomsfri rekrytering i hela Sverige. De håller på att revolutionera rekryteringsbranschen. TNG har genomfört en mängd radikala åtgärder och tagit fram tekniska lösningar för att säkra att alla sökande får samma chans och behandlas lika oavsett ålder, kön, funktionsvariation och etnicitet.
Jag har skrivit en stor mängd texter till deras företagsblogg. En blogg som valdes till en av Sveriges bästa företagsbloggar under 2018.
uC AB//PRODUKTBLAD, Kundcase med mera
UC är marknadsledande inom kredit- och affärsinformation på den svenska marknaden. Jag gör en rad olika uppdrag åt dem, till exempel produktblad, kundcase, webbtexter, guider och white papers. UC är inne i en spännande varumärkesresa som det är roligt att följa och vara en liten del av.
AD: Fredrik Andersson/UC
Allabolag//VIDEO TILL SOCIAL MEDIA
Som grund använde vi redan producerade artiklar till Allabolags contentsatsning på webben, Affärskoll (som också nämns lite högre upp på sidan). Ett bra sätt att få ut mer valuta för redan satsade pengar och nå ut med innehållet ytterligare en gång, fast nu som video i sociala medier. Videorna producerade jag ihop med min frilanskollega Hans Hedenmalm i vårt bolag med fokus på video som du kan läsa mer om här: www.storycontent.se.
SETRA //VIDEO FÖR WEBB OCH SOCIAL MEDIA
Setra är ett av Sveriges största trävaruföretag. Jag fick i uppdrag att förvandla en artikel om hållbarhet från Setras kundtidning, till en film som beskriver hur ett träd blir till en planka och fraktas över hela jorden, allt på 100 dagar. Filmen ska användas till deras hemsida och i sociala medier. För sociala medier klipps filmen om till kortare versioner.
Uppdragsgivare: Lead Content/Setra Group
Johnér bildbyrå//BROSCHYR & E-MAGASIN
Som en del av konceptet “nuförtiden” gjorde vi även en broschyr (ovan) och ett e-magasin (nedan). E-magasinet erbjuder långläsning om inspiration. Hur blir man inspirerad? Och vad gör man om inspirationen uteblir?
Klicka på någon av bilderna i bildspelen så kan du läsa broschyren respektive e-magasinet i sin helhet.
Ad: Tobias Häggbom, Bror Bror
Cd: Rikkard Häggbom, Bror Bror
Bildval: Lovisa Rönnqvist, Johnér
folkuniversitetet//
bildspråksmanual & bildredaktör
Hos Folkuniversitetet arbetar jag som bildredaktör en dag i veckan. I arbetet har jag vidareutvecklat och fördjupat deras bildmanér. Resultatet står att läsa i den bildspråksmanual som jag har tagit fram åt dem.
Det är en lättförståelig guide som hjälper medarbetarna att välja bilder som kommunicerar varumärkets kärnvärden. Bildspråksmanualen ger svar på vad som är rätt respektive “fel” bilder, och varför.
Arbetet på Folkuniversitetet fortsätter. Jag rensar bort gamla bilder som inte passar in längre, köper in nya och slutför implementeringen av den nya tekniska lösningen för bildbanken.
LEAD CONTENT//GUIDE & ARTIKLAR
Studier visar att B2B-kunden sköter 50-90 procent av sin köpresa helt på egen hand. Det innebär att en stor del av köpresan är redan genomförd innan du får möjlighet att prata med kunden för första gången.
Det är därför som ditt innehåll på webben, ditt content, blir så avgörande. Har du material och texter som guidar din kund genom hela beslutsprocessen bygger du lojalitet och ett förtroende som ger dig en chans att komma på fråga tidigt i köpresan. Det ökar dina chanser att i slutändan vinna affären. Detta är vad den här guiden på 35 sidor handlar om.
Förutom guiden så skriver jag även artiklar till Lead Contents hemsida om content marketing och marketing automation. Där kan du till exempel läsa om hur du ger dina call to actions första hjälpen. Du hittar den texten och andra som jag har skrivit här: http://www.leadcontent.se/podd-artiklar/.
IOGT-NTO//BILDREDAKTÖR
IOGT-NTO är inriktat på verkningarna av alkohol och narkotika på samhälls- och individnivå, men har också en bred social- och föreningsverksamhet. I samarbete Svenska Läkaresällskapet, Svensk sjuksköterskeförening och Centrum för utbildning och forskning kring riskbruk, missbruk och beroende tar de fram rapporter om levnadsvanors betydelse för hälsan. Den här gången med fokus på alkohol och äldre.
Jag fick i uppdrag att hitta bilder och illustrationer till den här rapporten. Målet var att göra forskningsrapporten tillgänglig och visa allvarliga ämnen på ett starkt sätt utan tragik eller skrämselpropaganda. Min favoritbild i hittar du på sida 6. Jag gillar den för att den på ett subtilt sätt får fram ett starkt budskap. Klicka på bilden här bredvid så kommer du till rapporten i pdf-format!
Ad: Petra Handin, Poppi Design
johnér bildbyrå//Content marketing
Nyhetsbrev och content marketing är en stor del av min skrivsjäl som du kanske redan har gissat. Jag älskar hur kvalitativt innehåll kan engagera mottagarna och bygga lojalitet. När jag arbetade med Johnér jobbade jag med att belysa olika delar av deras kärnämne som är bildkommunikation.
Mitt ansvar var att utveckla content marketing-strategin och att ta fram nyhetsbreven från ax till limpa vilket omfattade allt från innehållsplanering, intervjua och skriva texter, göra bildval, sköta social media och att producera webbsidorna. Vi skickade ett nyhetsbrev per vecka på fem språk under sex år, så här fick jag gedigen erfarenhet av alla de olika delar som ingår i content marketing, både hantverket och strategiarbetet.
JOHnÉR BILDBYRÅ//FILM
För Johnér Bildbyrå tog jag även fram ett koncept som handlade om ta vara på och utveckla målgruppens intresse för bild. Alla gillar bilder och många använder bild idag. Men inte alla känner sig säkra på vad olika bilder signalerar och hur man får bilder att förstärka de värden som finns i ett budskap eller ett varumärke. Vi gjorde därför en serie filmer på olika teman så som ledarskap och autenticitet. Till det tog jag fram korta guider som kunden kan ladda hem på Johnérs hemsida med fördjupande information om ämnet i fråga.
Filmproduktion: Tobias Häggbom & Rikkard Häggbom, Bror Bror
Manus & bildval: Ink Republic i nära samarbete med Karin Sandelin, semiotiker på Kantar Sifo